Avui m’agradaria
parlar sobre un tema que no hem tractat a classe, però que guarda molta relació
amb l’ús de les TIC i els nous
llenguatges que han sorgit per comunicar-nos a través d’aquestes tecnologies. No
se si sabeu que el passat mes de setembre les emoticones varen celebrar el seu
30º aniversari.
Anem a
veure una mica d’història: L’any 1963 el dissenyador Harvey Ball va crear el
famós Smiley que es va popularitzar a traves de campanyes de marketing i finalment va ser adoptat per
la cultura de la musica acid house,
com un símbol underground relacionat amb l’èxtasi. No fou fins l’any 1982, que
una emoticona es va emprar dins el llenguatge digital, tot va començar quan Scott Fahlman, un
professor d’informàtica de la Universitat Carnegie Mellon ( Pensilvania) va proposar
en un fòrum digital universitari, emprar la seqüència de caràcters :-) per
denotar que allò que s’escrivia era una broma. De la unió d’ambdós
fets aquesta seqüència primària de caràcters ha anat evolucionant en les
emoticones que avui en dia emprem en els diferents canals de comunicació
escrits que ofereixen les TIC, per exemple: messenger,
whasap...
Cada
vegada les emoticones tenen formes més complexes que permeten representar infinitat d’estats d’ànims
i han passat a ser una part important en la comunicació no verbal que s’expressa
a través del text escrit. Tal com podem veure a la cita següent: “El
texto online es un nuevo género literario”, sentencia Szu Yu Chen, profesora de
lingüística aplicada en la Universidad Chung Yuang de Taiwán y experta en
comunicación digital. “Ya que se pierde la coherencia y la proximidad del
encuentro físico, los internautas necesitan signos de puntuación que denoten la
emoción en los mensajes escritos”.
Pel
que fa a l’ús de les emoticones en contextos educatius, pens s’hauria de
potenciar el seu ús com un llenguatge universal que ens pot servir per
comunicar-nos i treballar amb infants petits que encara no dominen be el
llenguatge oral, o infants nouvinguts que no parlen la nostra llengua. Aquest
llenguatge visual universal ens pot ajudar a conectar amb les emocions de l’infant
de forma fàcil i senzilla. Per tant, són una bona eina per treballar l’educació
socioemocional dins l’aula, ajudant-nos a representar les emocions primàries. L’any
passat a l’assignatura de Socioemocional, varem veure com treballar les
emocions a partir de personatges o cares de persones amb expressió d’alegria,
por, tristor, etc. De la mateixa manera podem aprofitar dels diversos dissenys
d’emoticones existents a les noves tecnologies per treballar les TIC dins àrees
no pròpiament associades a les tecnologies, com pot ser l’educació
socioemocional, treballant així dues àrees de forma combinada per aconseguir un
aprenentatge més global i significatiu.
Per acabar vos deix un video molt divertit sobre l'ús de les emoticones ( la traducció no es molt bona, però s'enten perfectament), esper que vos agradi ;-)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada