30 d’oct. 2012

L'aniversari de les emoticones



Avui m’agradaria parlar sobre un tema que no hem tractat a classe, però que guarda molta relació amb l’ús de les TIC  i els nous llenguatges que han sorgit per comunicar-nos a través d’aquestes tecnologies. No se si sabeu que el passat mes de setembre les emoticones varen celebrar el seu 30º aniversari.

Anem a veure una mica d’història: L’any 1963 el dissenyador Harvey Ball va crear el famós Smiley  que es va popularitzar a traves de campanyes de marketing i finalment va ser adoptat per la cultura de la musica acid house, com un símbol underground relacionat amb l’èxtasi. No fou fins l’any 1982, que una emoticona es va emprar dins el llenguatge digital, tot va començar quan Scott Fahlman, un professor d’informàtica de la Universitat Carnegie Mellon ( Pensilvania) va proposar en un fòrum digital universitari, emprar la seqüència de caràcters :-) per denotar que allò que s’escrivia era una broma. De la unió d’ambdós fets aquesta seqüència primària de caràcters ha anat evolucionant en les emoticones que avui en dia emprem en els diferents canals de comunicació escrits que ofereixen les TIC, per exemple: messenger, whasap...



Cada vegada les emoticones tenen formes més complexes que permeten representar infinitat d’estats d’ànims i han passat a ser una part important en la comunicació no verbal que s’expressa a través del text escrit. Tal com podem veure a la cita següent:  “El texto online es un nuevo género literario”, sentencia Szu Yu Chen, profesora de lingüística aplicada en la Universidad Chung Yuang de Taiwán y experta en comunicación digital. “Ya que se pierde la coherencia y la proximidad del encuentro físico, los internautas necesitan signos de puntuación que denoten la emoción en los mensajes escritos”.

Pel que fa a l’ús de les emoticones en contextos educatius, pens s’hauria de potenciar el seu ús com un llenguatge universal que ens pot servir per comunicar-nos i treballar amb infants petits que encara no dominen be el llenguatge oral, o infants nouvinguts que no parlen la nostra llengua. Aquest llenguatge visual universal ens pot ajudar a conectar amb les emocions de l’infant de forma fàcil i senzilla. Per tant, són una bona eina per treballar l’educació socioemocional dins l’aula, ajudant-nos a representar les emocions primàries. L’any passat a l’assignatura de Socioemocional, varem veure com treballar les emocions a partir de personatges o cares de persones amb expressió d’alegria, por, tristor, etc. De la mateixa manera podem aprofitar dels diversos dissenys d’emoticones existents a les noves tecnologies per treballar les TIC dins àrees no pròpiament associades a les tecnologies, com pot ser l’educació socioemocional, treballant així dues àrees de forma combinada per aconseguir un aprenentatge més global i significatiu.

Per acabar vos deix un video molt divertit sobre l'ús de les emoticones ( la traducció no es molt bona, però s'enten perfectament), esper que vos agradi ;-)



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada