27 d’oct. 2012

Combatent la bretxa digital



Aquestes setmanes hem estat parlant de la bretxa digital, és a dir, de l’enorme abisme que es crea entre les generacions que dominen l’ús de les TIC i aquelles generacions que s’han quedat enrera i no saben ben be com emprar-les.



 Buscant informació sobre el tema, he descobert que hi ha entitats que duen a terme tallers intergeneracionals on nets i padrins s’ajunten per passar una estona divertida davant un ordinador i compartir aprenentatges sobre l’ús i funcions de les TIC.
Pels padrins i padrines suposa una motivació per passar més temps d’oci amb els nets, conèixer els seus interessos d’aprop i sentint-se útils. Pels infants, es molt satisfactori el fet d’ensenyar alguna cosa a l’adult, ja que obté un reforç positiu que estimula la seva confiança i la imatge positiva de sí mateix. En general, el procés d’ensenyament-aprenentage que es crea amb aquest tipus d’iniciatives es molt beneficiós ja que reforça el vincle afectiu avi-net. Els participants es senten valorats i milloren la seva autoestima i confiança, sentint-se més capacitats per, a poc a poc, anar aprenent i desenvolupant la seva competència digital.


 

També hi ha tallers adreçats a gent de 2º i 3º edat sense la presència dels infants, on aquestes persones aprenen a emprar les noves tecnologies a partir dels d’interessos i motivacions pròpies. Es a dir, s’intenta fer arribar la idea de que les noves tecnologies són eines al servei de les persones, a través de les quals, podem facilitar i millorar alguns àmbits de la nostra vida diària. Per exemple, es demana als avis que busquin informació sobre coses que els interessen, com ara una recepta de cuina o una peli antiga que els hi agradi molt. O, els ensenyen a parlar amb un familiar que estigui lluny de casa a través d’Internet, etc.
Igual que els infants, els més majors també necessiten aprendre motivats per la funcionalitat de l’aprenentatge. Quan descobreixen que les TIC serveixen per donar resposta a algunes de les seves necessitats, es senten motivats, donen significat a allò après i ho posen en pràctica dins la seva vida quotidiana. Fent que la bretxa digital existent entre joves i majors sigui menor.

Pens que, tant un taller com l’altre són iniciatives molt interessant a tenir en compte per  una entitat educativa com és l’escola. S’haurien d’engegar propostes similars per tal de fer front a la bretxa digital, ja que, es important que els pares i padrins tinguin uns mínims coneixements sobre les TIC per guiar als seus fills i nets a fer-ne un ús responsable i constructiu, igual que els ajuden en altres àmbits com les matemàtiques o la llengua. Per exemple, aquests tipus de tallers es podrien dur a terme dins l’escola, en forma de petites jornades intergeneracionals, o com a tallers de formació per a pares. També ens podem assabentar de si tenim algun pare informàtic disposat a compartir coneixements sobre les TIC o fer-nos una demostració sobre l’ús d’algun aparell tecnològic, etc. Hi ha moltes formes de treballar per a que tota la comunitat educativa sigui més competent digitalment, només hem de cercar-les i dur-les a la pràctica.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada