Aquestes
setmanes hem estat parlant de la bretxa digital, és a dir, de l’enorme abisme
que es crea entre les generacions que dominen l’ús de les TIC i aquelles generacions
que s’han quedat enrera i no saben ben be com emprar-les.
Buscant
informació sobre el tema, he descobert que hi ha entitats que duen a terme
tallers intergeneracionals on nets i padrins s’ajunten per passar una estona
divertida davant un ordinador i compartir aprenentatges sobre l’ús i funcions
de les TIC.
Pels
padrins i padrines suposa una motivació per passar més temps d’oci amb els nets,
conèixer els seus interessos d’aprop i sentint-se útils. Pels infants, es molt
satisfactori el fet d’ensenyar alguna cosa a l’adult, ja que obté un reforç
positiu que estimula la seva confiança i la imatge positiva de sí mateix. En
general, el procés d’ensenyament-aprenentage que es crea amb aquest tipus d’iniciatives
es molt beneficiós ja que reforça el vincle afectiu avi-net. Els participants
es senten valorats i milloren la seva autoestima i confiança, sentint-se més
capacitats per, a poc a poc, anar aprenent i desenvolupant la seva competència
digital.
També
hi ha tallers adreçats a gent de 2º i 3º edat sense la presència dels infants,
on aquestes persones aprenen a emprar les noves tecnologies a partir dels d’interessos
i motivacions pròpies. Es a dir, s’intenta fer arribar la idea de que les noves
tecnologies són eines al servei de les persones, a través de les quals, podem
facilitar i millorar alguns àmbits de la nostra vida diària. Per exemple, es
demana als avis que busquin informació sobre coses que els interessen, com ara
una recepta de cuina o una peli
antiga que els hi agradi molt. O, els ensenyen a parlar amb un familiar que
estigui lluny de casa a través d’Internet, etc.
Igual
que els infants, els més majors també necessiten aprendre motivats per la
funcionalitat de l’aprenentatge. Quan descobreixen que les TIC serveixen per
donar resposta a algunes de les seves necessitats, es senten motivats, donen
significat a allò après i ho posen en pràctica dins la seva vida quotidiana.
Fent que la bretxa digital existent entre joves i majors sigui menor.
Pens
que, tant un taller com l’altre són iniciatives molt interessant a tenir en
compte per una entitat educativa com és l’escola.
S’haurien d’engegar propostes similars per tal de fer front a la bretxa digital,
ja que, es important que els pares i padrins tinguin uns mínims coneixements
sobre les TIC per guiar als seus fills i nets a fer-ne un ús responsable i
constructiu, igual que els ajuden en altres àmbits com les matemàtiques o la
llengua. Per exemple, aquests tipus de tallers es podrien dur a terme dins l’escola,
en forma de petites jornades intergeneracionals, o com a tallers de formació per
a pares. També ens podem assabentar de si tenim algun pare informàtic disposat
a compartir coneixements sobre les TIC o fer-nos una demostració sobre l’ús d’algun
aparell tecnològic, etc. Hi ha moltes formes de treballar per a que tota la
comunitat educativa sigui més competent digitalment, només hem de cercar-les i
dur-les a la pràctica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada