A la classe teòrica d’aquesta setmana estem tractant el tema de la Societat de la informació. En l’època actual, les noves tecnologies han revolucionat la forma en que tenim accés a la informació; ara qualsevol persona pot rebre informació a través dels mitjans de comunicació de masses i seleccionar continguts a traves d’Internet per fer-ne ús o difondre’ls a nivell mundial. Sembla que s’està més informat i es te més llibertat d’expressió per donar una opinió pròpia, però aquest volum colossal d’informació a l’abast de tothom potser no sigui més que una falsa sensació d’estar informat. En resum, que potser hauríem de plantejar-nos el problema de la societat de la informació: la societat de la desinformació.
Fa més de setanta
anys, George Orwell amb la seva novel·la “1984”
plantejava un futur on un regim dictatorial
imposaria la veritat absoluta a traves dels mitjans de comunicació de
masses. O encara pitjor, que els mitjans
de comunicació oferirien les noticies com pur entreteniment, com espectacle,
llevant rigor i credibilitat a qualsevol informació, maquillant la veritat fins
al punt de que aquesta ja no importes o fos indiferent a l’espectador, tal i
com plantejàvem Aldous Huxley amb “Un
mundo feliz” i els sociòleg Neil Postman a “ Divertirse hasta morir”.
Estem envoltats d’informació...una informació rapida, que canvia constantment, oblidant noticies d’un dia per l’altre, sense arribar a profunditzar en cap problemàtica concreta. Aquest bombardeig incessant fa que realment aquelles noticies importants que afecten a la nostra vida, la nostra economia, etc. ( com corrupció, retallades socials, pujada d’impostos...) , quedin sepultades per altres continguts d’entreteniment o noticies banals les quals son totalment prescindibles, donant com a resultat un ciutadans passius que coneixen la realitat però no actuen per canviar-la. Hem entrat en una espiral on els mitjans de comunicació infantilitzen la opinió pública, a la vegada que aquesta frivolitza els mitjans de comunicació. El llibre “Simiocracia” de Aleix Saló parla sobre com hem arribat a aquest fet, aquí vos deix una vinyeta del seu còmic que tracta sobre el tipus de periodisme d’investigació que es realitza avui en dia ( molt bo):
Estem envoltats d’informació...una informació rapida, que canvia constantment, oblidant noticies d’un dia per l’altre, sense arribar a profunditzar en cap problemàtica concreta. Aquest bombardeig incessant fa que realment aquelles noticies importants que afecten a la nostra vida, la nostra economia, etc. ( com corrupció, retallades socials, pujada d’impostos...) , quedin sepultades per altres continguts d’entreteniment o noticies banals les quals son totalment prescindibles, donant com a resultat un ciutadans passius que coneixen la realitat però no actuen per canviar-la. Hem entrat en una espiral on els mitjans de comunicació infantilitzen la opinió pública, a la vegada que aquesta frivolitza els mitjans de comunicació. El llibre “Simiocracia” de Aleix Saló parla sobre com hem arribat a aquest fet, aquí vos deix una vinyeta del seu còmic que tracta sobre el tipus de periodisme d’investigació que es realitza avui en dia ( molt bo):
L’infant necessita
aprendre a discriminar entre aquest volum immens d’informació que rep a traves
dels mitjans de comunicació, adquirir habilitats i destreses que l’ajudin a
gestionar i destriar allò que l’interessa, analitzar-ho, etc...es tracta de que
l’alumne pugui assimilar la informació rebuda, verificar-la i convertir-la en
coneixement. De que esdevingui un
ciutadà compromès, crític i amb una opinió pública consolidada sobre el contrast
de diferents informacions. Des de l’educació ens hem de plantejar quins
recursos, habilitats i capacitats necessiten els infants per dur a terme aquest procés
( flexibilitat,
rigor, capacitat de síntesi, escolta activa, etc...) i com hem d’educar-los perquè les adquireixin
des d’un aprenentatge significatiu, ple de funcionalitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada